In hoofdstuk 1 kunnen we niet om Johannes 1 heen - In het begin was het Woord en het Woord was God .. alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder het Woord is geen ding gemaakt. ... En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond . Kortom , God heeft gesproken, en Jezus heeft het uitgevoerd. Valt me op dat sommige dingen die geschapen zijn vallen ook onder de heerschappij van Jezus, ik bedoel Hij heeft daar een titel voor gekregen- Morgenster, Licht van de wereld. Voordat de zon en maan geschapen waren, was er al licht - was Jezus dat of is het figuurlijk bedoeld? Er staat in Openbaring wel dat God Zelf licht zal zijn en dat we geen zon meer nodig hebben, dus het zou kunnen. Morgenster is ook een prachtige titel - en in het amsterdams is dat een woord voor iemand die 's ochtends vroeg de vuilnisbakken doorzoekt op handels waar ( voddenraper) . Dus die afdankertjes redt van de vuilniswagen - das een mooie titel!Anders staat morgenster voor de planeet Venus, die vlak voor het begin van de dag te zien is - een aankondiging van het Licht! Dus - Jezus is nog maar het begin van het openbaar worden van Gods Goedheid!
De rol van Jezus in Genesis 1 is dus Schepper/Koning ( Ik probeer te categoriseren in Bruidegom, Koning en Rechter)